середу, 17 травня 2017 р.

Друзі!



Друзі! 10 років тому цього дня помер видатний український авіаконструктор, Герої України Петро Балабуєв. За його участю та під його керівництвом були побудовані різні літаки, зокрема найбільший у світі Ан-225 «Мрія», велетень Ан-124 «Руслан» та Ан-22 «Антей».

Петро Васильович народився 23 травня 1931 року на хуторі Валуйськ на Луганщині. Вже у 11 років він став главою родини. Його батько Василь Балабуєв був партизаном, його спіймали та розстріляли фашисти. Тоді Петро Васильович навчився піклуватися про всю родину – маму та двох сестричок. Саме турботливість буде однією з рис, яку згадуватимуть його рідні та колеги увесь час.

Вперше літак малий Петро побачив одразу після війни. Літальний апарат настільки вразив його, ніби це було щось неземне. Це було кохання з першого погляду. Утім, коли настав час обирати, куди вступати, Петро вагався. Думав не замахуватися на щось велике – стати геологом. Але подав документи і у Харківській авіаційний інститут. І вступив.

Утім, гуманітарні предмети давалися Балабуєву важко. Він пропускав такі заняття, а у вільний час працював вантажником на вокзалі, аби мати змогу вижити. Жив Петро Васильович прямо в одній з аудиторій вишу, разом із 19 іншими студентами. Життя було важким, але своїх друзів зі школи та інституту Балабуєв ніколи не забував.

Із дружиною Раїсою Петро Васильович познайомився у інституті. Під час навчання вони дружили, ходили на прогулянки. Потім весь випуск приїхав працювати на завод до Антонова. Там вже не було часу на залицяння – одна суцільна робота. Але попри те, що до Раїси залицялися інші робітники, вона все ж любила саме Петра. Минув час і вони одружилися. Весілля було бідним, навіть без обручок, але жінка красувалася у білій сукні, яку сама пошила для себе. Згодом у пари з’явилася донька.

Спершу Петро Васильович працював на заводі інженером-конструктором, згодом – начальником складальної майстерні, цеху. У 1961 Балабуєва призначили заступником головного конструктора і начальником філії ОКБ на серійному заводі в Ташкенті в період запуску в серію найбільшого у світі на той час транспортного літака Ан-22 «Антей». Його у 1965 Балабуєв повіз на авіасалон Ле Бурже до Франції. Там трапився цікавий випадок – літаку не дозволяли посадку. Його відправили спершу на друге коло, потім на третє…екіпаж не міг зрозуміти, в чому справа, а внизу зібрався цілий натовп людей. Виявилося, це дирекція Ле Бурже вирішила не затягувати і одразу продемонструвати глядачам перший широкофюзеляжний літак.

Як генеральний конструктор Балабуєв дав путівку в життя літаку Ан-225 «Мрія», яким досі пишається вся Україна. Петро Васильович розповідав іншу історію, що сталася на міжнародному авіасалоні Ле Бурже. У 1989 році туди прилетіла «Мрія», ще й з космічним кораблем «Буран» на «спині». Тоді головний конструктор фірми «Боїнг» ошаленів, мовляв, цей велетень ще й літає? На що Балабуєв відповідав жартома: «Ні, ми на потязі сюди літак привезли». Тоді представник «Боїнга» кинув свого капелюха під ноги і вклонився «Мрії».

Петро Васильович був людиною з великої літери. Коли Олег Костянтинович Антонов помер у 1984 році, саме він очолив АНТК і продовжив його справу. За Балабуєва говорили його вчинки – він знав кожного, хто працював на заводі, ходив цехами, аби бачити людей. Якщо вони працювали понаднормово – слідкував за тим, щоб працівників годували бутербродами, кавою. Одного разу під час відрядження до Африки важкою хворобою захворів один з авіатехніків. Тоді Балабуєв відправив за ним робочого літака, який доставив чоловіка на лікування до Англії.

На жаль, цей чудовий чоловік із добрим серцем не дожив усього кілька днів до свого 76-річчя. Він помер 17 травня 2007 року у Києві. Мені здається, такі люди, як Петро Балабуєв – це приклад для нас усіх. Бо він поєднував талант, віру в свою справу, працьовитість та людяність – саме ті якості, які роблять людей великими.

Немає коментарів:

Дописати коментар